"Niet ideaal voor leerlingen en leerkrachten"

Patrick Demarest

18/04/2020
cultuur/onderwijs

Nu het onderwijs toch volop in de spots staat, niet omwille van wat daar wordt verwezenlijkt maar omwille van wat nu niet wordt gedaan, vroegen wij aan Paul Vanthournout, directeur Sint-Jozefsinstituut-college in de Scholengroep Sint-Rembert en pedagoog van opleiding, wat de invloed van die lange break op leerlingen en school zou kunnen zijn. En...de directeur gaat eind dit schooljaar met pensioen.

(Archieffoto)

Paul Vanthournout: "De lange schoolbreak is uiteraard niet ideaal voor leerlingen en ook niet voor leerkrachten.  Ik merk duidelijk dat iedereen het “lijfelijke” contact mist en dat de virtuele kanalen dat niet ten volle goedmaken. "

Dus de hele situatie gaat nadelige gevolgen hebben voor de leerlingen?

Paul: "Het feit dat we nu al moeten selecteren in welke leerstof weerhouden blijft (wegens opbouwend naar volgend jaar, essentieel, belangrijk…) en welke niet, maakt duidelijk dat er hier sprake is van een verlies in de vorming.  Er zullen bepaalde zaken niet of niet grondig genoeg aan bod komen. Het probleem daarbij is dat die zaken die niet onmiddellijk “nut” hebben of niet “opbouwend” zijn voor mensen soms ook heel waardevol zijn als achtergrond, fundament, bouwsteen in het leven. "

"Het feit dat we ook heel wat andere activiteiten (excursies e.d.) moeten schrappen heeft ook zijn negatieve invloed op de vorming van de leerlingen.  Want deze activiteiten of excursies doen we niet zo maar, maar die hebben een doel en een belang. Wij geloven dat deze zaken voor de leerlingen een vormende waarde hebben.  Ook dat gaat nu voor dit jaar verloren."

 "Het is ook duidelijk dat de school een leefgemeenschap is waar je met elkaar moet (leren) omgaan, waar je fysiek contact hebt met anderen en waar dus heel wat ‘sociaal’ leren plaatsvindt.  Ook dat wordt mijns inziens niet goedgemaakt door de virtuele kanalen omdat je de warmmenselijkheid en de directheid soms mist. Sommige leerlingen konden ook terecht op school voor wat ondersteuning, hulp of een luisterend oor. Voor hen is die mogelijkheid er ook niet op dit ogenblik."

"Kortom ja, gesloten deuren op school zijn een verlies voor onze leerlingen."

 Als ik je betoog goed beluisterd heb dan zal die break ook nefast zijn voor de schoolgemeenschap in zijn geheel.

Paul: "Ja in die zin dat leerkrachten heel vaak informeel samenwerken, overleg plegen, ideeën of zorgen uitwisselen en zo bezig zijn met hun job. Dat deeltje gaat ook verloren want elk overleg moet nu geregisseerd en georkestreerd worden.  De spontaneïteit gaat verloren.  Daarenboven werken de leerkrachten voor hun leerlingen en missen ze nu ook die rechtstreekse feedback.  Er zijn ook positieve zaken aan, zoals het feit dat leerkrachten echt op zoek gaan naar alternatieven en zo ook nieuwe dingen en mogelijkheden ontdekken. Maar de onderliggende reden is niet de meest positieve he."

Normaal gezien ga je eind dit schooljaar met pensioen. Wordt ook dat uitgesteld?

Paul: "Mijn afscheid staat gepland voor 30 augustus ek.  Ik ga op pensioen op 1 september en dat is niet veranderd. De Coronacrisis heeft ons immers niet werkloos gemaakt. Ik ben al die tijd immers van thuis uit blijven voortwerken en zelfs vrij intensief omdat we alles tot in de puntjes wilden voorbereiden voor het geval de schooldeuren niet konden opengaan.  Zo kregen alle ouders en leerlingen kort na de beslissing van de Nationale veiligheidsraad de nodige richtlijnen om maandag as. weer aan de slag te gaan. "

"Ik had mijn afscheid evenwel wat anders voorgesteld.  Ik wou echt “finir en beauté” maar de “schoonheid” ervan is dus een beetje verdoezeld door de huidige gebeurtenissen.  Maar we maken er het beste van en mijn grootste hoop en zorg is dat iedereen uit onze school (en iedereen uit de diverse bubbels) straks deze crisis gezond en wel mag overleven.  Dat is uiteindelijk op dit ogenblik onze eerste bekommernis."