Commercieel strategisch plan Torhout

Patrick Demarest

22/12/2023
Actua

Na het vernieuwen van de stadskern wil het lokaal bestuur maximaal inzetten op een sterke lokale economie. Een jaar lang werkte het aan een commercieel plan dat nu klaarligt voor uitvoering. Het commercieel strategisch plan bevat doelstellingen en acties voor de komende vijf jaar en kwam tot stand door een intensief participatietraject met heel wat handelaars, stadsdiensten, de proefploeg van Vlaio en het kernpunt van de POM West-Vlaanderen, gespecialiseerd in detailhandel. Een eerste actie is de starterspremie die in voege gaat in 2024.


Een studie van de profploeg bracht het huidige handelsapparaat en het DNA van Torhout in kaart. Daaruit kwamen drie grote kenmerken naar voren: jong, authentiek en dichtbij. Dit werd meteen ook de basis om verder mee aan de slag te gaan. "In een brainstorm met een 60-tal handelaars werden de lijnen verder uitgetekend en acties geformuleerd. We zagen een enorm enthousiasme en veel respect voor elkaar bij de handelaars', vertelt burgemeester Kristof Audenaert. "In juni kreeg het inhoudelijke plan de goedkeuring van de Raad voor Lokale economie. Het commercieel strategisch plan wordt dus gedragen door het handelsapparaat van de stad. Daar hechtten we veel belang aan."    


Kernwinkelgebied verfijnd

Het plan bevat heel wat doelstellingen en acties om uit te rollen over een periode van vijf jaar. Het kernwinkelgebied werd verfijnd en er werd een zogenaamde tijdelijke ruggengraat ingevoerd. In dit gebied wil de dienst Lokale Economie de winkels aaneenrijgen en een gezellige winkelsfeer creƫren. De ruggengraat van het kernwinkelgebied reikt van de Stationsstraat, over het Conscienceplein en de Hofstraat richting Markt en Zwanenstraat tot aan het eerste stuk Oostendestraat en een stukje Burg.

Starterspremie

Vanaf januari kunnen nieuwe ondernemers die een winkel starten in het kernwinkelgebied en voldoen aan de voorwaarden een premie ontvangen van 5.000 (oranje zone) of 10.000 euro (rode zone). 



 

 

 

 

Acties om verder uit te werken

In het plan engageert het lokaal bestuur zich om de komende jaren een gevelrenovatiepremie en een pop-upbeleid uit te werken, werk te maken van een hogere leegstandstaks, een campagne te lanceren rond 'het verhaal van Torhout', waarbij we via storytelling teruggrijpen naar onze boeiende geschiedenis en een actie 'win je winkel'.


Matchmakingevenement op 1 februari

Het lokaal bestuur engageert zich in het commercieel strategisch plan ook om meer in te zetten op netwerking, zodat de lokale handelaars elkaar kunnen versterken. Het maakt hier meteen werk van en organiseert op 1 februari een matchmakingevenement waarop ze het commercieel strategisch plan uitgebreid toelichten aan de Torhoutse handelaars en projectontwikkelaars.


Verder uitbouwen Torhout Handelt!

Het samenwerkingsverband Torhout Handelt! kent momenteel 110 leden, wat overeenstemt met zo'n 30% van de handelaars in Torhout. In een positieve sfeer wordt samengewerkt om de lokale economie te versterken en handelsevenementen op poten te zetten. De bedoeling is om dit verder uit te bouwen en meer handelaars te verwelkomen.