De Beelderij koos er voor om het werk van Piet Lemahieu in de kijker te zetten. Piet is bijna 76 jaar en al heel zijn leven met kunst bezig. Hij woont al heel lang in Torhout en sinds 5 jaar in een groepswoning van Tordale op de site van de Peerdenposterij in Torhout, waar de Beelderij ook is.
Op de website van With lezen we het volgende:
Piet Lemahieu volgde zijn artistieke opleiding in een gespecialiseerde voorziening voor dove kinderen in St. Michielsgestel, Nederland, en vervolgde zijn studie later aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten in Roeselare. Kunst vormt de rode draad in zijn leven. Jarenlang bouwde hij thuis, samen met zijn moeder, een keramiekatelier op, terwijl hij daarnaast dagelijks werkte in de artistieke ateliers van Tordale, een voorziening voor mensen met een beperking in Torhout. Sinds 2010 is hij actief in De Beelderij.
Lemahieu boetseert mensen en dieren in een primitieve, volkse stijl, waarbij menselijke figuren vaak de gedaante aannemen van een beroep of een hobby. Zijn schilderijen, uitgevoerd in waterverf of acryl, vallen op door hun levendige kleuren en energieke expressie. De thema’s in zijn werk weerspiegelen zijn volledige leefwereld: de omgeving waarin hij woont, de natuur, zijn familie en herinneringen aan de zee.
Zijn kamer in de voorziening ontwikkelde Lemahieu tot een heuse kunstenaarsbiotoop, een persoonlijk nest waarin zijn creativiteit alle ruimte krijgt. Dit unieke artistieke universum verhuisde naar de tentoonstelling Co-House, waar het bezoekers uitnodigt om zijn wereld binnen te treden.
Op de tentoonstelling staat ook werk van 2 andere kunstenaars van de Beelderij: Kelly Blontrock en Franky Delaere (die de reus op het domein de Peerdenposterij eerder maakte in opdracht van vzw With)

Franky Delaere is een veelzijdig kunstenaar die zijn creatieve thuis vond in de Beelderij. Hoewel hij een bedreven tekenaar is, werkt hij er al vele jaren uitsluitend in keramiek. Zijn oeuvre vertrekt vaak vanuit minutieuze dierstudies, gebaseerd op fotografisch materiaal. Die beelden vertaalt hij naar een eigen, expressieve interpretatie waarin precisie en gevoel hand in hand gaan.
Sinds 2008 onderzoekt Franky ook de menselijke figuur. Zijn eerste zelfportret leidde tot een reeks beelden waarin hij zichzelf telkens opnieuw weerspiegelt. De mensbeelden die hij creëert dragen vaak zijn eigen trekken en bewegen zich in een grensgebied tussen mannelijk en vrouwelijk. Zijn androgyne figuren zijn statig, met brede schouders en een serene, neutrale blik. Ze ademen tegelijkertijd rust en kracht — een samenspel dat kenmerkend is voor zijn werk.
“Ik zie alles in ’t groot” is zijn persoonlijke leuze, en dat vertaalt zich letterlijk in zijn sculpturen. Monumentaliteit is voor hem geen kwestie van formaat alleen, maar van uitstraling en aanwezigheid.
Een werk waar Franky bijzonder trots op is, is ‘Down de Reus’. Dit indrukwekkende beeld creëerde hij in 2019 in opdracht van With voor de tentoonstelling ‘Bloedtest’. Vandaag heeft het zijn vaste plaats in de publieke ruimte van Torhout, waar het voorbijgangers tot stilstaan brengt.
Momenteel werkt hij voor CO–HOUSE aan een nieuwe sculptuur: ‘Down de Reuzin’. Het beeld, gemodelleerd naar Lien Anckaert, vormt een krachtige tegenhanger van zijn eerdere creatie. Op 25 januari 2026 wordt de reuzin feestelijk verwelkomd door Kelly en Bjorn in CO–HOUSE — een mijlpaal in het kunstenaarschap van Franky Delaere, die steeds opnieuw bewijst dat hij alles in het groot ziet.

De keramische sculpturen van Kelly Blontrock groeien vanuit haar eigen leefwereld. Ze ademt de nabijheid van dieren, kleine wezens die haar huis en hart vullen: cavia’s die zacht knagen, veulens en kuikens, welpjes en biggetjes die haar verbeelding voeden. Haar handen boetseren die tederheid in klei, telkens opnieuw een ode aan het fragiele en het nieuwe begin.
Kelly’s werk is doordrongen van zorgzaamheid. Het verlangen om te koesteren, te beschermen en te laten groeien wordt in elke vorm tastbaar. De droom van het moederschap sluimert in de rondingen van haar beelden.
Sinds enkele jaren deelt ze haar leven en atelier met Bjorn, collega én partner. Hij werd haar grootste inspiratiebron. In hem ontmoeten zorg en portret elkaar: Bjorn is tegelijk geliefde en studiemateriaal, spiegel en muze. Zijn aanwezigheid brengt een nieuwe dimensie in haar werk. De sculpturen zijn niet langer alleen stille getuigen van Kelly’s liefde voor dieren en kwetsbaar leven, maar ook intieme portretten van menselijke verbondenheid.
Zo vloeien zorg en kunst, liefde en portret, leven en werk naadloos in elkaar.
Op 25 januari houdt de Beelderij de tentoonstelling open, Piet zal er live aan het werk zijn en het nieuwe beeld van Franky Delaere in opdracht van With doet dan haar intrede: Down de reuzin.